Projecte SAMIRA: Empoderem referents educatius d’origen marroquí a Catalunya


Ets noi o noia d’origen marroquí? Entre 16 i 25 anys?  Parles català, castellà i les teves
llengües d’origen? Estàs interessat en millorar l’educació del teu lloc de residència? Tens
ganes d’aprendre i participar?

Aquest és el teu projecte!

 

PROJECTE SAMIRA -pàgina web OFICIAL-

 

Vídeo de DIFUSIÓ Projecte Samira (5 minuts)

 

 

logo samira v4_ma blava-01.png

Projecte Samira

 

Què és el Projecte Samira?

El Projecte Samira, dirigit per Istar Montull i impulsat des de NouSol ONG té com a missió principal potenciar, formar i empoderar referents educatius d’origen marroquí.

Un cop els participants joves marroquins hagin dut a terme les  trobades d’intercanvi i formació que se’ls proposa, se’ls facilitarà la passarel·la per entrar a participar en una entitat educativa col·laboradora del projecte, com a educadors referents.

Aquest projecte va enfocat  a joves entre 16 i 25 anys, d’origen marroquí, que dominin el català, castellà i les seves llengües d’origen, i que estiguin interessats a formar part de món educatiu en el lloc de residència.

El projecte consisteix en 3 fases:

  1. Crear una xarxa de contactes: Consolidar un grup entre 10-15 persones, interessades en millorar l’educació del seu lloc de residència, i crear vincles amb entitats educatives de l’entorn.
  2. Jornades de debat, activitats de reflexió i  dinàmiques de grup, formació i empoderament dels membres del projecte
  3. Acció educativa: Incorporar-se en un espai educatiu (bé sigui com a voluntari, monitor, acompanyat, dinamitzador, educador, etc..)_ne_4754-copia

 

Per què fem aquest projecte?

La mancança de referents educatius d’orígens culturals diversos formats i empoderats, dins el sistema educatiu català, fa que els infants de cultures migrades i residents a Catalunya no s’identifiquin amb els seus referents educatius catalans, i no obrin nous horitzons amb visions de futur diferents als que ells han vist a la seva família. El conflicte d’identitat que genera crèixer amb uns valors i una cultura d’origen, i ser educat a l’escola catalana perreferents-formadors uns altres valors i cultura, fa que molts infants i joves caiguin en l’abandonament escolar i desmotivació per seguir estudiant.

És per això, que creiem en la importància mostrar una nova alternativa als participants. Empoderar-los i formar un grup de joves de cultures d’origen diverses, tant a nivell personal, treballant la pròpia identitat, com proporcionar les eines i recursos educatius necessaris. Aquests joves seran el pont entre la cultura d’origen i la cultura catalana per a molts infants. D’aquesta manera, podran transmetre als infants la riquesa de viure entre dues cultures i evitar que això es visqui de forma conflictiva.

La figura de referent educatiu té una gran responsabilitat cara al futur, i és per això que, creiem que aquesta tasca no només ha d’estar reservada a persones de cultura catalana d’origen, sinó a tot ciutadà. Si pretenem aconseguir una societat inclusiva, dins el món social i de l’educació també s’hi ha d’incloure persones de diversos orígens culturals com a referents educatius.

Evidentment aquest projecte té en compte la situació actual de les persones participants i per tant, hi haurà un treball personal, cultural i educatiu previ a l’estada  l’entitat educativa. Aquest intercanvi i formació tindrà un enfoc molt adaptat a les necessitats dels participants i basada en el coneixement de la cultura d’origen, la cultura catalana i el seu sistema educatiu.

D’aquesta manera, amb l’empoderament i formació dels referents educatius d’orígens cultural diversos residents a Catalunya, vetllarem per la igualtat d’oportunitats entre les persones, independentment dels orígens culturals dels que provinguin.

 

mohailhmaistarn

Com durem a terme el Projecte Samira?

Per les trobades d’intercanvi i formació utilitzem una metodologia molt dinàmica i participativa. Aquestes trobades són guiades per dues persones dinamitzadores, una d’origen del Marroc i l’altra, d’origen català.

Les propostes formatives giren al voltant de 3 eixos principals. Aquests són:

  • Treball a nivell identitat i gènere
  • Treball a nivell persona (introspecció, empoderament i reconeixement d’habilitats)
  • Treball a nivell educatiu: Recursos i eines educatives.

14980590_1471291319560551_2985553266565511748_n

El període d’intercanvi i formació es durà a terme entre octubre 2016 i febrer 2017. Aquest s’organitza en  de 7/8 sessions amb el grup de participants i els dinamitzadors. La durada de cada sessió és de 4 hores i es realitzen en dissabte. Les sessions combinen activitats amb els dinamitzadors i tallers amb formadors externs especialistes en les diferents temàtiques de formació.

Anuncis